در طول دورة طولانی مدت فئودالی پیش از دوران اصلاحات میجی در سال 1868، تشکیلات آموزش مختلفی جهت ارائه خدمت به نیازهای طبقات مختلف اجتماعی توسعه یافتند. لردهای ایالتی، مدارس ویژهای برای کودکان طبقه رزمنده، و مدارسی برای اعضای ثروتمندتر طبقه کشاورز و بازرگان راه اندازی کردند که توسط جامعه روستایی اداره میشدند. نوع دیگری از مدارس خصوصی تراکویا بود که خواندن و نوشتن و ریاضیات را به کودکان مردم عامی آموزش میدادند و اغلب در مناطق شهری قرار داشتند.یک سیستم مدرن و ملی آموزشی در سال 1872 در ژاپن مطرح شد. در این زمان بود که دولت مدارس ابتدایی و راهنمایی را در سراسر کشور راه اندازی کرد. در سال 1886، هر کودکی باید 3 یا 4 سال در مدرسه ابتدایی حضور مییافت. در سال 1990 آموزش اجباری رایگان شد، و در سال 1908، دورة آن تا 6 سال توسعه یافت. بعد از جنگ جهانی دوم ،این دوره مجدداً توسعه یافت و به 9 سال فعلی رسید ،که دوران ابتدایی و راهنمایی را شامل میشد. ساختار اصلی و اصول نظام آموزش فعلی در 2 قانون مصوبه 1947 طرح ریزی شدند که قانون اساسی آموزش و قانون آموزش مدرسهای میباشند. یک اصل پایهای که در قانون اساسی تشریح شده، تساوی فرصت آموزش برای همه میباشد. این قانون تبعیض بر اساس نژاد، طبقه، جنسیت، موقعیت اجتماعی، شرایط اقتصادی یا سوابق خانوادگی را ممنوع میکند.هدف اصلی نظام آموزش، خلق شهروندانی متکی به خود از ملتی دموکرات و صلح طلب میباشد که به حقوق بشر احترام بگذارند و به حقیقت و صلح عشق بورزند. این قانون بر اهمیت آگاهی سیاسی و بردباری ندهی در رشد شهروندانی سالم تأکید میورزد، اما بالاخص هر گونه رابطهای را میان احزاب سیاسی یا مذهبی و آموزش ممنوع میکند. مطالعات اجتماعی شامل عنصر مرکزی برنامة آموزش مدارس دولتی منطبق با قانون اساسی آموزش میباشد، که از دولت و مسئولان محلی نیز درخواست میکند مؤسساتی چون کتابخانه، موزه و تالار شهرداری را تأسیس کنند.در حال حاضرنظام آموزشی زاپن به 5 مرحله به شرح ذیل تقسیم میشود :
. مقطع پیش دبستانی (یک تا سه سال)
. مقطع ابتدایی (شش سال)
. مقطع مقدماتی متوسطه (سه سال)
. مقطع تکمیلی متوسطه (سه سال)
. مقطع مقدماتی آموزش عالی (معمولاً 4 سال)
مدارس عالی نیز وجود دارند که دورة تحصیلی 2 یا 3 ساله ارائه میدهند. بعلاوه بسیاری از دانشگاههای دوره های فوق لیسانس، تحصیلات پیشرفته را فراهم میآورند.آموزش برای کودکان 6 تا 15 سال اجباری و رایگان است. با این حال، اکثریت عظیمی از فارغ التحصیلان، مدارس راهنمایی مصمم به ادامة تحصیل هستند، و در واقع در حال حاضر، دبیرستان بخش مهمی از آموزش میباشد. در سال 1995، 97% از کل دانشآموزان وارد دبیرستان شدند، که این میزان مشابه میزان ورودیهای به دبیرستان ایالات متحده میباشد،و 45 درصد از دانشآموزان دبیرستان تا سطح دانشگاه ادامه تحصیل دادند. این درصد پایین تر از درصد دانشآموزان آمریکایی میباشد، در آمریکا تقریباً نیمی از دانشآموزان وارد دانشگاه میشوند، اما درصد مربوط به ژاپن بالاتر از درصد مربوطه به کشورهای اروپای غربی میباشد.علاوه بر مدارس عالی و دانشگاهها، تعدادی از دانشآموزان وارد مدارس حرفهای میشوند. به علاوه، در سال 1985، دانشگاه هوایی افتتاح شد تا فرصتی برای ادامة تحصیل بزرگسالان از طریق گرفتن فرستندهای که خطابه ها را در رادیو و تلوزیون پخش میکند، فراهم آورد.علاوه بر تسهیلات آموزشی در دسترس عامه، در تمام مراحل این نظام، مدارس خصوصی هم وجود دارند. این مدارس نقش مهم و ویژهای در آموزش پیش دبستانی و دانشگاه ایفا میکنند، که هر دو فراتر از محدودة نظام اجباری میباشند. از ماه میسال 1994، 80 درصد کودکان کودکستانی و 73 درصد دانشآموزان دانشگاهی در مؤسسات خصوصی ثبت نام کردند و 30 درصد دانشآموزان دبیرستانی در مدارس خصوصی حضور یافتند.تعداد دانشآموزان ژاپنی که در خارج از کشور تحصیل میکنند، رو به افزایش است. در سال 1994،000/.151 دانشآموز درکشورهای خارجی درس میخواندند.در سال 1994، 54000 دانشآموز خارجی در ژاپن بودند که حدود نود درصد آنها از آسیا بودند.www.mahshar.com/world/.../countries.phpcjapans5.ht...